sunnuntaina, tammikuuta 13, 2013

Teide - päiväretki Puerto de la Cruzista

Suosittelen Teiden maastoja ja maisemia kaikille.
Teimme omatoimisen matkan paikallisbussilla Teide-vuorelle (Parque Nacional del Teide). Titsan bussit kuljettivat meidät turvallisesti ylös ja alas.  Menopaluulippu bussiin yhdeltä oli pikkuisen yli 10 euroa. Bonokortti ei käy bussissa numero 348, kun matkustaa Teidelle - mutta ilmeisesti jonkun alennuksen voisi saada. Varaa kuitenkin siis käteistä mukaan. Saimme kielikurssin opettajalta suosituksen, että kävelemme bussiasemalle ja nousemme sieltä bussiin - koska bussit saattavat olla täynnä ja matkalta ei pääse aina kyytiin. Totta se oli ainakin sinä päivänä - eli kaksi bussia tuli täyteen. Bussi menee kerran päivässä Teidelle. Lähtö oli kello 9:15 (todellisuudessa taisi lähteä melkein 30 minuuttia myöhässä - koska tulijoita oli niin paljon - ja bussikuski joutui ilmeisesti joka toiselle turistille kertomaan, että Bonokortti ei oikeasti käy bussiin). Bussimatka Teiden huipulle menevälle hissille kesti kaikkinensa noin 2 tuntia. Meidän määränpäässä eli Canada Blancassa olimme 11:30. Sieltä saimme hyvän kartan - ja saimme kohteliasta opastusta siitä, minkälaisia kävelyreittejä alueella on. Valitsimme noin 3 tunniksi arvioidun reitin, joka oli helppokulkuista polkua. Lyhyempi reitti olisi ollut "kivimonumenttien luokse - numero 3 kartalla" - oppaan arvio tuolle ympyrälle olisi ollut 1,5 tuntia. Meillä meni aikatavalla se 4 tuntia reitillämme. Pidimme pienen evästauon. Bussi Canada Blancasta takaisin Puerto de la Cruziin lähti kello 16:00. Matkaa suunniteltaessa kannattaa huomioida, että Teidelle menee yksi bussi päivässä ja yksi bussi tulee iltapäivällä pois. Meitä varoiteltiin kylmästä ilmasta - mutta 2500 metrissä tarkeni ainakin tuolloin kävellä shortseissa ja t-paidassa. Jos hissillä menee ylös, niin sinne on syytä varata tuulen pitävää pitkää vaatetta mukaan. Ihan huipulle himoitsevat tarvitsevat huiputtamiseen luvan - jonka voi hommata Santa Cruzista - tai osallistumalla oppaiden kanssa huipulle suunnattuihin vaelluksiin. Saksalaisten oppaiden kanssa se on ainakin mahdollista. Teiden maastossa on mahdollisuus tehdä myös useamman päivän vaelluksia. Canada Blancassa on hotelli, joka voisi toimia myös vaeltajan tukikohtana. Maisemat ovat todella upeita - ja meillä sattui ilma olemaan loistava. Pakettimatkan järjestäjät (esim. Tjäreborg) järjestää päivän matkoja Teidelle. Myös paikallisia matkanjärjestäjiä on.

Hyödyllisiä linkkejä:
Bussi 348 aikataulut (Titsa)
Kartta, jonka sai infosta.
Teiden huiputtamisesta kiinnostuneille hyödyllinen linkki (lupa-asioista).

Bussi 348 lähtee 9:15 päivittäin Puerto de la Cruzista Teidelle. Paluu on kello 16:00.  Perillä Teidellä oltiin noin 11:30. Menopaluu maksoi noin 10 euroa.

Teiden maasto tarjoaa todella hyvät mahdollisuudet vaeltamiseen -  jokaiselle jotakin.

Teiden korkeuksiin pääsee 25 eurolla condolihissillä. Ihan huipulle täytyy mennä luvan kanssa vaeltaen. Teiden huippu on yli 3700m.
Maisemat olivat kauniit myös 2500 metrissä. Kannattaa varata vaatetusta kylmän ja kuuman varalle. Ohuessa yläilmassa on hyvä suojautua auringolta - vaikka sen poltetta ei tuntisi.
Tulivuorenpurkaukset ovat aiheuttaneet mahtavia hiekkadyynejä ja kuumaisia maisemia.
Kulkemamme polut olivat helppokulkuisia. Suosittelen kuitenkin lenkkarivarustusta.
Reitit olivat hyvin merkittyjä. Kannattaa kuitenkin olla kartta mukana - ja luottaa siihen, että polkua seuraamalla tulee seuraava kyltti. Aikaa kannattaa varata enemmän kuin karttojen ja oppaiden suositukset ovat!
Maisemia voi halkoa monella tapaa - me emme tällä kertaa juosseet.
El Portillossa on myös opastuskeskus ja hotelli - sekä ravintola.
Maisemat olivat upeat - ja polku jopa näin leveää. Kalliot tarjosivat seinäkiipeilijöille ilmeisesti ihan mukavia haasteita.
Meidän reittimme lähti Canada Blancasta - ensin polkua numero 19. Siitä numero 16 ja lopuksi numerolle 4. Huomaa, että reitin lopussa luotat vain omaan suuntavaistoosi ja näkemääsi eli kävelet takaisin polkua pitkin Canada Blancalle (polku on selvä ja lähtee "ajotieltä kohti infokeskusta". Meillä menin noin 4 tuntia tuohon. Kartan sai infosta. Reitti 3 menee hienojen kivipylväiden keskellä - sen arvio aika on 1,5 tuntia.

Huomioitavaa:
Mieti sopivat kävelykengät itsellesi - ja reitti kuntosi mukaan.
Varaa jokasään varustusta mukaan - kylmyyttä ja sadettakin vastaan.
Ota evästä ja juomista mukaan myös pienelle kierrokselle.
ÄLÄ SYÖ sipsejä ja banaaneja bussissa (nimimerkki - vierustoverikin haluaa katsella maisemia :))